Communicatie

Vertel jouw verhaal voor een veilige werkomgeving 

Onze jarenlange ervaring in de wereld van chemische veiligheid heeft ons een hoop geleerd. Over de wetgeving, praktische oplossingen, dagelijkse uitdagingen en complexe vraagstukken zoals vervanging van CMR-stoffen. Al deze lessen overziend, is er één thema dat altijd uitdagend blijft: bewustwording creëren om zo de veiligheid bij het werken met chemie te vergroten. 

Het blijven toch mensen 

Natuurlijk wil iedereen graag na een werkdag gezond terug naar huis gaan. Of genieten van zijn of haar welverdiende pensioen in goede gezondheid. Toch horen wij dagelijks verhalen waaruit blijkt hoe uitdagend het is om mensen hun gedrag te laten aanpassen voor een veiligere werkomgeving. 

Vaak is er geen sprake van onwil. Maar bijvoorbeeld een gebrek aan actuele kennis, ingesleten gewoontes, tijdsgebrek en beroepsblindheid kunnen ervoor zorgen dat mensen onveilig handelen. Zeker met chemische producten, kan dit al snel gevaarlijke situaties opleveren. In sommige gevallen is het gevaar acuut en vinden er concrete incidenten plaats. Maar in veel gevallen zijn chemische producten sluipmoordenaars waarvan de effecten op de gezondheid pas jaren na blootstelling merkbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan longkanker na bloostelling aan asbest. Bewustwording van deze risico’s is een belangrijke sleutel naar gedragsverandering. Maar hoe creëer je deze bewustwording? 

Gedragsverandering door storytelling 

Voor meer inzicht in gedragsverandering wordt er steeds vaker gekeken naar andere disciplines, zoals psychologie en marketing. In deze vakgebieden is de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor de kracht van storytelling. Een centraal aspect van storytelling, is dat verhalen een goede manier zijn om emoties over te dragen en op te wekken bij mensen. Vanuit deze emoties zijn mensen eerder geneigd om te handelen. 

Vergelijk bijvoorbeeld deze twee teksten eens: 

Arbeidsinspectie, 2023: “In 2022 waren er 2.357 slachtoffers betrokken bij een meldingsplichtig arbeidsongeval, waarbij voor 40 slachtoffers het ongeval een dodelijke afloop had. […] 35 procent van de ongevallen met gevaarlijke stoffen vindt plaats in de industrie, maar ook de handel scoort hoog met 16 procent.” 

RTL nieuws, 2020: “Duizenden mensen die ziek zijn geworden door hun werk, strijden al jaren voor die erkenning. Vaak tevergeefs. Zoals Henri Willems. De lasser en constructiebankmedewerker liep astma en de longziekte CLPD op. “Zeker twintig longartsen hebben mij onderzocht, maar nadat bekend werd dat ik ziek was geworden door het werk gaf mijn baas niet thuis.” Willems lag meerdere keren op een ic.

“Mijn longinhoud is enorm teruggelopen. Ik kan niet meer werken en ik kan ook niet de vader voor mijn gezin zijn die ik wil.” 

Het verhaal van Henri zal de meeste mensen meer raken en sneller aanzetten tot gedragsverandering dan de platte cijfers van de Arbeidsinspectie. 

Vertel jouw verhaal 

Verhalen zijn dus een goede manier om bewustwording en gedragsverandering te bewerkstelligen. Hoe herkenbaarder het verhaal, hoe meer impact het zal h ebben. Dus verzamel de verhalen binnen jouw organisatie. Wat ging maar net goed? Wat is er in het verleden misschien fout gegaan? Wat hebben jullie daarvan kunnen leren? 

Of maak gebruik van podcasts waarin dergelijke verhalen worden verteld, zoals “Verhalen in veiligheid” (gratis beschikbaar via Spotify), om het gesprek hierover te starten. 

Wil je meer weten?

Download ons gratis whitepaper “Impactvolle veiligheidscommunicatie: Hoe veilig gedrag te stimuleren en organiseren”.  Of neem gerust contact met ons op via toxic@sdu.nl of 070 – 378 01 62.

Deel op social media:

Whitepaper: Impactvolle veiligheidscommunicatie: Hoe veilig gedrag te stimuleren en organiseren

Misschien ook interessant voor jou.

Blijf als veiligheidsprofessional op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.